“Твої погляди стануть ясними лише,

коли ти можеш поглянути у твоє серце.

Хто дивиться назовні, мріє; хто дивиться всередину, прокидається”

                                                                              Карл Ґустав ЮНҐ

Напрямки роботи шкільного психолога

психологічний супровід навчально-виховного процесу в напрямку розвитку інтелектуальних та креативних здібностей дітей;
сприяння психічному здоров’ю дитини;
розкриття індивідуальності соціалізованої особистості;
консультування дітей, батьків, педагогів;
корекція різних ускладнень в індивідуальному розвитку;
суспільна праця з усіма ланками громадськості. 

Психологічний супровід навчально-виховного процесу

5-6 класи – забезпечення наступності навчання, адаптації учнів до вимог 5 класу, розвиток творчих здібностей, навичок саморегуляції, формування згуртованості колективу;
7-8 класи – формування інтересів до внутрішнього світу, зміцнення почуття власної гідності, розвиток здатності до рефлексії своєї поведінки, розвиток комунікативних навичок;
9-11 класи – формування активної життєвої позиції, стимулювання процесу самопізнання, допомога у виборі життєвих цілей, професійного самовизначення.
Психологічна наука – школі
(Методичні матеріали для вчителів, статті для батьків та учнів)
ЗАПОВІДІ УЧНЯ
  • Ти здібний і сильний! Будь упевнений у своїх силах і здібностях.
  • Вчися самостійно мислити. Тренуй пам’ять. Більше запитань ”Чому?”
  • Постійно шукай практичне застосування своїм знанням.
  • Будь завжди уважним до самобуття, потреб, прагнень інших.
  • Навчись і умій дружити. Життя без друзів неможливе.
  • Проявляй миролюбність, толерантність і милосердя до оточуючих.
  • Спори і конфлікти вирішуй з позиції розуму.
  • Пробачай тих, хто свідомо або несвідомо став причиною неприємностей.
  • Якщо хочеш, щоб поважали тебе, необхідно навчитись поважати інших.
  • Прислухайся до думок інших і рахуйся з ними.
  • Будь доброзичливим, усміхненим, поступливим.
  • Пізнай себе, можливості середовища, тих умов, що тебе оточують, і зроби правильний вибір, визнач свої цілі і зміст життя. 

ПОРАДИ ПЕДАГОГАМ

Секрети щасливих людей

1. Мета життя

Для того, щоб стати щасливим, вам потрібно мати в житті мету. Інакше ви будете розсіяні і не зібрані. Ваша мета – це ваш життєвий «стержень».
2. Хто ви? 
Не живіть чужим життям, щоб виправдати чиїсь очікування. Люди можуть чекати від вас чого завгодно – не йдіть у них на повідку.
3. Створіть себе
Визначте для себе свої принципи, і дійте у відповідності з ними. Тільки так ви завжди будете вірні собі.
4. Забудьте минуле
Ви не будете щасливі доти, поки несете тягар минулого. Ви зробили помилку? У вас був неприємний досвід минулого? Відпустіть ці спогади. Зосередьтесь на теперішньому!
5. Несіть відповідальність за своє життя
Щоб стати щасливим необхідно перш за все стати вільним. Незалежно від того, наскільки погана ситуація, ви завжди вибираєте самі, як саме вам вчинити. І відповідальність за цей вибір несе тільки ви самі. Не звинувачуйте в своїх невдачах ще когось.
6. Будуйте відносини
Це саме те, що дає нам щастя. Любов повинна залишатися головним пріоритетом.
7. Захоплення
Вони також приносять нам маленькі радощі. Так що коло своїх захоплень необхідно розширювати. Таким чином ви розширюєте свої шляхи гармонії. Нас оточує багато цікавих речей.
8. Цінуйте те, що маєте
Бути щасливим легко, якщо ви вдячні. На жаль, розгледіти те, чого у нас немає, набагато важче, ніж те, що ми вже маємо. Ми не вміємо сприймати обставини, як належне. Подивіться навколо – може у вас вже є причини стати щасливим.
9. Мисліть позитивно
Щасливі люди ні на хвилину не допускають хмурих думок.
10. Творіть
Творчість надає сили і втягує вас в стан позитиву: ви просто не помічаєте невдач навколо вас.
11. Почніть з того, що у вас вже є.
Щаслива людина не чекає все життя певного рівня заробітку чи високої посади, щоб стати щасливою. Радуватися можна вже тому, що у вас є. «Дурний шукає щастя за горами, а розумний  – під ногами», – Джеймс Оппенгейм.
12. Змінюйтесь
Щастя приходить до того, хто постійно росте, розвивається, вчиться. Змінюйтесь, шукайте щось нове, направляйте ваше життя на новий рівень.
13.  Використовуйте свої таланти
Ви повинні знайти в собі таланти і розкрити їх. Вірний шлях до щастя – знайти те джерело, яке б допомогло розвивати таланти.
14. На зациклюйтесь на дрібницях
Часто дрібниці – це вороги нашого щастя. Пам’ятайте, навіть дрібні тріщини топлять корабель, адже вони ростуть і з часом стають справжніми пробоїнами.
15. Приборкуйте свої амбіції
Амбіції – це не погано, але вони не повинні брати верх на здоровим глуздом. Інакше ви просто переоцінете себе.
16. Робіть щасливими інших
Це найдієвіший спосіб стати щасливими. Робіть добро людям, і ви побачите, що це вже щастя. Щастя ніколи не приходить через егоїзм, тільки лише через віддачу.
17. Співчувайте
Це найвища форма самовіддачі.

Як готуватися до іспитів

Іспити, як і більшість явищ життя, – явище перехідне. Коли вони закінчуються, з’являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспит і з меншими втратами для власного здоров’я, отримати добрі оцінки й чекати наступного іспиту без страху та безсонних ночей.

Психологи розцінюють іспит як:

«перетравлювання» значного обсягу інформації, яке пов’язане з великим навантаженням на мозок;

серйозне емоційне напруження і велике навантаження на нервову систему;

оцінювання не лише знань дитини, а й її особистості.

Найоптимальніший варіант підготовки до складання іспитів (за Іриною Науменко)

Розпорядок дня

Харчуватися слід три-чотири рази на день. Мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхідних вітамінів і мінералів в організмі й відновлять енергетичні витрати.

Нормальний здоровий сон і відпочинок зменшать навантаження на нервову систему. Не варто відмовлятись од звичних занять спортом – це буде своєрідним відпочинком.

Слід пам’ятати про біоритмологічні особливості: «сова» неефективно працює о 6 – 8 год ранку, а «жайворонок» навряд чи буде працездатним до 2 – 3 год. ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17 до 18 години.

Можна вживати тонізуючі препарати, наприклад, із женьшеню чи елеутерококу. Каву краще пити вранці й небагато, лише для того, щоб прокинутися (для тих, хто звик саме так розпочинати свій день). Кава підсилює нервовість і тривожний стан у невпевнених собі людей. Заспокійливі медичні препарати зовсім не потрібні, їх можна вживати лише за призначенням лікаря.

Правильна організація вивчення навчального матеріалу

Спочатку слід переглянути весь матеріал і розподілити його таким чином: якщо треба вивчити 100 питань за чотири дні, то в перші два дні вивчається 70% усього обсягу, третього дня – решта, четвертого – повторюють вивчене. При цьому складні теми варто чергувати з простішими – не обов’язково вчити всі питання поспіль.

Є й деякі психологічні закономірності, які слід враховувати.

Найкраще запам’ятовується інформація, викладена на початку і наприкінці тексту. Середина зазвичай швидко «вилітає» з голови. Тому під час запам’ятовування та повторення слід приділити увагу середині тексту.

Повторювати треба не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Інформація після її «завантаження» в мозок, якщо її не повторити, утрачається на 20 – 30% упродовж перших 10 год. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його вдруге, через 20 хв – утретє, а через 8 – 10 год. – учетверте, і ще раз – через добу.

Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно «оселилася» в голові.

Особливість «упізнавання». Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись це все бачив, читав, отож вирішуєш, що витрачати час на це питання не варто й можна переходити до наступного. Насправді ж це – несвідомий самообман. І якщо не вивчити уважно те, що здається таким знайомим, на іспиті можна не відповісти на таке «знайоме» запитання.

Запам’ятати можна найкраще, якщо знати, що є «найближчим»: текст, рисунок, логічна схема.

Слід спробувати знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі, адже цікаве запам’ятовується набагато легше.

Можна готуватися до іспитів удвох, адже одна голова добре, а дві – краще. Підготовка до іспиту вдвох має свої переваги, якщо поставитися до цього серйозно й сумлінно. Учити разом не варто, а от повторювати навіть бажано. Це краще робити напередодні іспиту.

Готуватися можна й так: перший день – самостійне вивчення, другий – повторення й переказування один одному. Було б добре розділити теми за інтересами, за складністю, за ступенем засвоєння: один розповідає те, що другий раніше не вивчив.

Розповідати треба чітко, детально, емоційно. Можна проводити «репетиції» перед іспитом і наодинці: ставити собі запитання, уголос відповідати, привчатися слухати своє мовлення.

Шпаргалка — річ потрібна Використання шпаргалок на іспиті найчастіше закінчується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам’ятовує матеріал при конспектуванні, – викладений коротко (у вигляді тез), він краще тримається у пам’яті. Шпаргалки зручно перечитувати перед самим іспитом, а от брати на іспит не варто.

«Спокійно, тільки спокійно» .Так завжди в екстремальних ситуаціях казав Карлсон. Слід скористатися його порадою. Адже нервують завжди ті, хто погано знає матеріал. Ті, хто зовсім нічого не знає, зазвичай спокійні. Ті, хто знає матеріал добре чи на середньому рівні, нажахані до останньої хвилини, поки не отримають оцінку. Щоб подолати свій страх, можна розповідати самому собі вивчений матеріал, начебто на іспиті. Уявіть складну ситуацію на іспиті й знайдіть із неї вихід. Поставте самі собі підступні запитання й дайте на них відповідь – переборіть свій страх ще до іспиту. Згадайте випадки свого успіху, подумки відчуйте їх іще раз.

Спробуйте вдатися до аутогенного тренування. Налаштуйтеся на те, що «у мене все вийде» й повторюйте ці слова перед сном. На іспиті не втрачайте самовладання у складний момент, хоч це й нелегко. Згадайте про почуття гумору – іноді воно виявляється і в екзаменаторів.

Складіть план відповіді на іспиті – це теж заспокоює.

Бажаємо вам якнайкраще здати іспити!

 

Мудрі думки

“Якщо єдиний інструмент, який у Вас є – це молоток, – Ви будете схильними сприймати кожну проблему як цвях” 

Абрагам МАСЛОУ

“Діти контролюють та виховують їхні сім’ї настільки, наскільки вони контролюються ними, фактично,.. Сім’я виховує дитину, будучи вихованою нею”                                                                 

Ерік ЕРІКСОН

«У психології довге минуле, але коротка історія»

Герман ЕББІНГХАУС

“Наш великий недолік в тому, що ми занадто швидко опускаємо руки. Найбільш вірний шлях до успіху – весь час пробувати ще один раз”

Томас ЕДІСОН

Прокидаючись вранці, запитай себе: «Що я повинен зробити?» Увечері, перш ніж заснути: «Що я зробив?»

Піфагор

Роби сьогодні те, що інші не хочуть, завтра будеш жити так, як інші не можуть.

Джаред Лето